
Navštíveno 11177x


23.07.2008, 20:54 |
CervinVega | Upraveno: 2008-07-23 20:56:08
nedávno tu někdo dával na auto křídlo, tak jsem napsal něco o úhlu náběhu, pak se trochu zvrhlo po icq :-) třeba to někomu přijde užitečný...
koupil jsem si prima knížku o aerodynamice pro auta, v podstatě jediný aplikovatelný s reálným efektem je dozadu malý křídlo a dopředu splitter (česky lízatko)... aby to mělo opravdu smysl, musí být tuhý (pro představu- na lízatko si stoupnout bez viditelného extra prohnutí) :-)
nic, jdeme na obrázky, mluví za sebe :-)


23.07.2008, 20:57 |
CervinVega | Upraveno: 2008-07-23 20:58:50
křídlo rovnoběžně s proudícím vzduchem, generuje přítlak pouze svým profilem


23.07.2008, 21:00 |
CervinVega | Upraveno: 2008-07-23 21:01:06
pod úhlem 12 stupňů

a 16 stupňů vůči proudícímu vzduchu

pozorný čtenář zaregistroval odtržení proudu vzduchu od hrany křídla a tím nárůst odporu a pokles vztlaku, teda přítlaku v našem případě... další zvyšování úhlu či přítlaku není možné bez změny profilu...

aby nedošlo k nárůstu odporu a dalšího odtrhávání proudu vzduchu na konci křídla, používají se dvě posunutá...

a porovnání 1 versus 2

že ty děláš špiona u F1 :-))))
protože jde o 3D věc, musí se taky zabránit mixu oblastí s vysokým a nízkým tlakem přes bočnice křídla

ep1-3 reprezentujou plochy bočnic, v tabulce je vyjádřený výsledný efekt..

a konečně co asi zajímá většinu majitelů zadního křídla :-) na obrazku je jasně vidět, že křídlo nemusí vždy nutně působit jako brzda, naopak může snížit odpor, zvýšit přítlak na zadní nápravu a i zvednout Vmax... (což fakt není případ těch hliníkových sekaček hlav jak už všem došlo :-) )

a malej příklad, když se aerodynamika bere vážně...

a princip lízátka a "airdam" (což si lze představit jako třeba obyč nízkej nárazník nebo spodní dostatečně tuhou gumovou hranu pod nárazníkem)

no a jeste pro fanoušky náběrů v kapotě... důvod efektivnosti tohoto náběru (při minimálním navýšení odporu) je z principu vytváření víru na ostrých hranách, strhávající okolo proudící vzduch s sebou (trochu jako vylejvání láhve pomocí roztočení vody v ní)... ostatně vytváření vířícího vzduchu se využívá i třeba na spodní straně křídla top fuel dragsterů pro zvýšení přítlaku (tam se na odpor vzduchu nehraje) :-)

Tak velka pochvala... neco takoveho tady dlouho chybelo!
To křídlo jsem dával já :o)) ! Jinak tohle je téma přesně pro sekci tuning !!!!
Tak to je hodne moc pekne,parada.Jen houst podobne prispevky :-)
třeba zajímavá věc je skutečnost, že kvalitně tvarované křídlo je schopné produkovat přítlak až do +5st (tzn. předek je o 5 stupnů výš než zadek křídla)... nebo působení 2 křídel nad sebou (2 plošník letadlo) nebo složená křídla (2 a více... reálně 4- slat, hlavni a 2 flap)... vybíral jsem spíš takové ty co jdou použít, třeba tunely v podlaze generující přítlak, který způsoboval pri GP zvedání vík od kanálu si doma asi těžko kdo vyrobí...

24.07.2008, 18:09 |
dddd á pánešek se dal na letectví, ale koukám je to dost zaujmavé
Perfektně zpacovaný, jasný a výstižný. Jen víc takovejch příspěvků

25.07.2008, 11:43 |
Kesam No zajimave.

11.01.2012, 13:21 |
CervinVega | Upraveno: 2012-01-11 13:23:14
ted jsem si vsimnul na jednom Antonovu, ze mel jeste kolem toho Naca naberu takovej "plot" (jak je napsano sharp corners- v podstate to same nahoru do prostoru), bylo videt, ze je to tam dodatecne donytovano... premyslim, jestli to zvysuje nebo snizuje prutok...
neco jako je na obrazku, ale kolem byl proste jeste plech navic...


11.01.2012, 21:19 |
Eidy Ad lízátko: Z obrázku nedokážu určit, co je lepší, chybí mi tam hodnoty přítlaku. Lze dovysvětlit a případně dát obrázek větší? Díky
zalezi na velikosti a co je za tim... u lizatka/splitteru je lokal min na mensi plose a vetsi v absl hodnote, u spoileru/airdam muze byt vyhoda lepsiho odvodu tepla z chladice/IC nebo v navaznosti na difuser u predniho kola... kdyz bude vse stejne, je lepsi mit airdam A splitter k docileni vyssiho pritlaku (samo za podminky, ze je to idealne tuhe)
treba tady povidani a obrazky:
[ Link ] Splitter/Air Dam